Tuesday, July 21, 2009

Rehlah guru2 Raudhah Ilmi 20 Julai 2009

Salam ceria kepada pengunjung2 JS..

“Jom rehlah”..Itulah yang biasanya dicadangkan kepada kumpulan usrah ketika di kampus yang merupakan medan pembentukan diri individu muslim, bukan sekadar untuk kenal mengenal malah mengeratkan lagi ukhwah dan kasih sayang antara sahabat2..sepertimana kampus, ahli Raudhah ilmi juga tak dapat berinteraksi dengan berkesan seperti sebuah keluarga (usrah) selagi tembok tak diruntuhkan, dan jambatan penghubung tak dibina. Rukun Pertama - Ta’aruf.. Rukun pertama usrah adalah Ta’aruf (berkenalan). Ta’aruf di dalam perjumpaan usrah biasanya tak begitu berkesan sebabnya kita biasanya kenal (lebih tepat disebut mengecam) anggota usrah hanya sekadar nama - itupun selalunya terus lupa.Berdasarkan pengalaman saya, program rehlah yang agak santai sangat berkesan untuk merobohkan tembok antara ahli usrah.Rehlah Raudhah Ilmi di Lata BelatanDibawah penasihat a.k.a pengurus besar Raudhah Ilmi, Cik Rohani bt Ramli.. Kami berangkat ke tempat program seawal jam 7.00 pagi. Sepanjang program rehlah separuh hari itu, kami dapat berkenalan, dan lebih mengenali perwatakan sahabat2 sejawatan.. Alhamdulillah semuanya ‘sporting’ belaka terutama sewaktu pertandingan ‘games’ di antara 4 kumpulan. 4 kumpulan yg diatur tersebut masing2 menamakan kumpulan mereka sebagai “Dangerous..huha huha” , “kuda belang..hebat”, “durian..cekoh..” dan 1 lagi kumpulan “ewah2..camnilah..” . Nama kumpulan pun agak ad-hoc sbb tu lucu smuanya..Hm.. Alhamdulillah.. dan syukran kepada sahabat2 atas kerjasama dalam menjayakan program bersama.
InsyaAllah besar harapan penulis agar pertemuan sebegini dpat diadakan lagi untuk aktiviti yang lebih banyak lagi. Membuat perbincangan, komentar @ sebagainya berkaitan kesinambungan dakwah dan perjuangan selepas alam kampus secara santai dan jauh dari tekanan kerja.
Moga gerak kerja dakwah dan kerja harian yg kita lakukan mendapat keberkatan dan dipermudahkan lagi pada masa akan datang.
InsyaAllah penulis akan poskan gambar2 yang sempat diambil semasa rehlah kami disana buat tatapan pengunjung2 JS..

No comments:

Post a Comment