Tuesday, November 3, 2009

Harga Akhirat $$$



” Yang Menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun” Al-Mulk : 2

‘Work Like You’ll Live Forever. Pray Like You’ll Death tomorrow’
Berturut-turut perancangan Allah yang Maha Agung membuktikan kekuasaanNya mematikan dan menghidupkan. Itu yang disedari bahkan yang tidak disedari, dikatakan tiap-tiap minit pasti akan berlaku kematian. Hebat sungguh perancangan ALLAH. Mana tidaknya, Malaikat Izrael; si Pencabut Nyawa, check tarikh dan waktu kematian kita 22 kali satu hari. Maka tidak hairanlah ALLAH adalah SEBAIK-BAIK PERANCANG.

Kalau kita renung kembali sejarah-sejarah Gemilang para sahabat dan para syuhada’, kita pasti tertanya apakah faktor yang membuatkan mereka begitu hebat dan dahsyat. Ternyata keimanan yang teguh menjadi noktah bidayah yang merasuk diri hinggakan mereka berubah total. Dan jenarator ini telah menjana pandangan yang cukup luas menjangkau AKHIRAT.

Ramai manusia yang inginkan pengakhiran yang baik dan tenang. Namun persoalan yang perlu ditanyakan, BERAPAKAH HARGA AKHIRAT mereka???
Kita lihat kembali sejarah lampau. Suka skali saya berkongsi sirah shbt Rasulullah bernama ABDULLAH ZUL BIJADAIN. Seorang yang dirasuk keimanan dan dipengaruhi Kebahagiaan Akhirat hinggakan sanggup berusaha all out untuk pastikan pak ciknya memeluk Islam. Beliau menjual Dunianya dengan harga yang murah lantas membeli Akhiratnya dengan harga yang MAHAL. Maka Allah berikan kepadanya Kehidupan Akhirat penuh kemewahan dan kebahagiaan.

Tak terbayang di fikiran kita apabila dikhabarkan bahawa ‘nikmat di dunia hanya SATU TITIS DARI NIKMAT DI AKHIRAT’. Andai kita cuba titiskan air daripada satu baldi, maka itulah persaaan dengan kecilnya nikmat dunia.

Kita lihat pula orang yang telah membeli dunia dengan harga yang mahal, tetapi menjual akhiratnya dengan harga yang murah. Kalian pasti kenal Mustafa Kamal Ataturk Laknatullah.
Insan yang cukup zalim menjatuhkan Khilafah Turki Uthmaniyah, benteng terakhir ummat Islam. Dia bertungkus lumus penuh kudrat untuk merosakkan daulah Islamiyah, dan ALLAH balas dengan seksaan yang cukup setimpal..
Agaknya berapa lamakah tempoh sakaratul maut untuk Kamal Ataturk???
Di atas kezalimannya, ALLAH menghukumnya dengan menetapkan tempoh sakaratul mautnya selama 4 BULAN!! Bayangkan…
Badannya panas tak terhingga, hinggakan dimandikan dengan air ais ditengah-tengah Laut Mediteranean pada musim salji pun, masih blum hilang panasnya.. Alangkah seksanya dia. Tapi itu baru di dunia, bagaimana pula di alam kubur, bagaimana di alam akhirat…pastinya menggereunkan dan menyeksakan.
Inilah contoh yang ALLAH tunjukkan pada kita, insan yang tidak menghargai nilai Akhiratnya dan menjual Akhiratnya dengan HARGA YANG MURAH.



Justeru, mari kita fikirkan kembali. Berapakah niai yang kita letak untuk akhirat kita. Ingat!! Jika kita menjual DUNIA dgn harga yang rendah dan membeli AKHIRAT kita dengan harga yang tinggi, nescaya kita akan peroleh kebahagiaan yang hakiki. Saya tidak mengajak untuk terus tinggalkan Dunia tetapi ingat ‘Letakkan dunia di tangan kamu, nescaya akhirat di hatimu’.
Ayuh kita bermusafir sambil mentafsir!!

kredit kepada penulis asal: http://rafhan.eruditez.com/

No comments:

Post a Comment